עבודות סמינריון על לקויות למידה – איך לכתוב עבודה סמינריונית על הפרעות קשב וריכוז?

עבודת סמינריון על לקויות למידה – מדריך לכתיבת עבודה סמינריונית בנושא הפרעות קשב ועוד

כתיבת עבודות סמינריון על לקויות למידה הינו תחום שכיח במסגרת עבודות סמינריון בחינוך מיוחד. אך לא רק בהם – יתכנו גם תחומים אחרים הבוחנים את הנושא של לקויות הלמידה, כמו למשל סטודנטים מתחום הכלכלה והניהול הרוצים לבדוק את השתלבותם של בעלי לקויות למידה בשוק העבודה, ואולי אפילו חוקרים מתחום חקר המוח.  ללא ספק מדובר בנושא מרתק ובעל היבטים והשלכות רבות על הפרט ועל החברה בכללותה.

כמו בכל כתיבת עבודה סמינריונית, גם במסגרת עבודה סמינריונית בחינוך, ישנו צורך להקפיד על כל הכללים, כמו הגדרה ברורה של הנושא ושאלת המחקר, סקירת ספרות מקצועית ובחירת מתודולוגית המחקר, אך יחד עם זאת עשויים להיות בעבודת מחקר שכזו אתגרים מיוחדים הקשורים להיבט המעשי של עבודה מול תלמידים הסובלים מלקויות למידה.

תחום החינוך המיוחד בכלל, וסוגיית לקויות הלמידה בכלל, הם כמובן נושאים אשר נכתב אודותיהם גם במסגרת עבודות סמינריון בחינוך. אולם, הם מהווים גם תחום מחקר אוטונומי.

עבודות סמינריון על לקויות למידה
עבודות סמינריון על לקויות למידה – תלמידים מתקשים לא נשארים לבד!

עבודות סמינריון על לקויות למידה – סוגים שונים של קשיים והפרעות

המונח הפרעות למידה הוא מונח כללי המתייחס לתופעה מורכבת העשויה להתבטא בדרגות חומרה שונות. למעשה גם החוקרים הציגו במשך שנים הגדרות שונות למושג לקויות למידה. ההגדרה הראשונה הופיעה ב 1963  ”ליקוי למידה מתייחס לפיגור, הפרעה או איחור בהתפתחות באחד או יותר מהתהליכים של דיבור, שפה, קריאה, כתיבה, חשבון או תחום למידה אחר הנובע מפגם פסיכולוגי הנגרם על ידי דיספונקציה מוחית אפשרית ו/או הפרעות אמוציונליות או התנהגותיות. הוא אינו נגרם על ידי פיגור שכלי, חסך חושי, או גורמים תרבותיים או גורמי הוראה" – (1975 ,Kirk & Elkins), אך מאז הוצגו גם הגדרות חדשות יותר. בתחום לקויות למידה מתקיימת פעילות ענפה של כתיבת עבודות אקדמיות ועל כן, חברות רבות מציעות במסגרתו שירות של סיוע בהכנת עבודות סמינריון בתשלום.

באופן כללי לקויות למידה יכולות לבוא לידי ביטוי בתחום הקוגניטיבי והתחום הרגשי:

ליקויי למידה בתחום הקוגניטיבי – ליקויי למידה אלו באים לידי ביטוי במיומנויות הלמידה הבסיסיות. למשל אלו יכולות להיות הפרעות קשב וריכוז, קשיים בתפיסה חזותית, קשיים בתפיסה שמיעתית, קשיים בתחום השפה ועוד.

ליקויי למידה בתחום הרגשי – אלו יכולים להיות ליקוי למידה שאינם נכנסים להגדרות של הקבוצה הראשונה, אך בשל מצבים רגשיים שונים מפריעים ליכולת הלמידה והעמידה בדרישות של מוסד הלימודים.

בנושאים אלו ניתנות לסטודנטים מרבית המשימות של כתיבת עבודות גמר שונות. בעת בחירת הנושא והשערת המחקר עליכם להגדיר במדויק את לקויות הלמידה שאתם בוחנים ואת סוגי ההשפעות. אלו יכולים להיות היבטים שונים הבוחנים את תפקודם של בעלי לקויות למידה, מחקרים המטילים ספק בשיטות התמודדות קיימות, מחקרים הבוחנים את יחס החברה ללקויות למידה, מחקרים הבוחנים השפעות סביבתיות על לקויות למידה, השפעות תורשתיות ועוד.

עבודה סמינריונית בחינוך מיוחד
עבודה סמינריונית בחינוך מיוחד – הפרעות קשב וריכוז, ADHD ועוד

עבודה סמינריונית בחינוך מיוחד – דוגמאות לנושאי מחקר

  • מהם המאפיינים הרגשיים של ילדים עם לקויות קריאה.
  • ההשפעה של למידה בקבוצות על בעלי לקויות למידה
  • האם יש קשר בין ליקויי למידה לבין תפקוד חלקים מסוימים בהמיספרה השמאלית של המוח.
  • הקשר בין הפרעות שינה להפרעות קשב וריכוז
  • השפעות אימוני קריאה על פעילות המוח של הסובלים מדיסלקציה.
  • השפעת ליקויי הלמידה על הדימוי העצמי.
  • הגורמים לנשירה מבית ספר של ילדים לקויי למידה.

סקירת ספרות לסמינריון בלקויות למידה

אחד השלבים החשובים כאשר עושים את הצעדים הראשונים בעבודה סמינריונית על לקויות למידה, כמו גם בכל נושא אחר, היא סקירת הספרות האקדמית. כמו נושאים אחרים, גם נושא זה נחקר בצורות במשך שנים. חשוב לסקור את המאמרים האקדמיים והמחקרים, ולראות מה רלוונטי עבור תחום המחקר שלכם.

עבודת המחקר שלכם יכולה לשפוך אור חדש על מחקרים קיימים. לחזק תאוריות קיימות או להפריך תאוריות אחרות.

אתם עשויים להתחיל לחפש מחקרים בשלב שבו עדיין אין לכם שאלת מחקר לעבודה סמינריונית מוגדרת, כלומר שלב שבו אתם בוחנים את הנושא מנקודות שונות ולאט לאט מתחיל להתגבש הרעיון.

אתם צפויים לפגוש הרבה מאוד חומר בנושא, כמובן שלא כולו רלוונטי. אך השתדלו לעבוד בצורה מסודרת על מנת שלא תאבדו דברים רלוונטיים. לכן בכל פעם שאתם עולים על משהו שקשור לעניין, נהלו רשימה בה תוכלו לכתוב את הנושא בנקודות ואת הרפרנס למקום שבו אפשר למצוא את אותו מחקר/מאמר.

סקירת הספרות המקצועית היא חלק משמעותי בעבודה וחשוב להתנהל בצורה מסודרת על מנת לא ללכת לאיבוד.

אך בסופו של דבר סקירת הספרות היא פרק משמעותי בעבודה, ועליכם למצוא את המחקרים המתאימים. זכרו שהמטרה היא לא סתם להוסיף נפח לעבודה ולצטט מחקרים. הם צריכים להיות רלוונטיים לשאלת המחקר שלכם.

חשוב גם לבדוק את דרישות המרצים לגבי המקורות לעבודה. הם עשויים להגדיר כמות מסוימת של מקורות שירצו שתתבססו עליהם, וגם להגדיר האם מקורות בעברית או באנגלית. עבור כל מידע שתכללו בעבודה, יש לציין את מקורו בצורה ברורה, בהתאם לכל כללי כתיבה אקדמית המקובלים בעולם המחקר האקדמי..

עבודה סמינריונית על לקויות למידה
עבודה סמינריונית על לקויות למידה – פעילות כיתתית מוכוונת מחקר אקדמי

עבודה סמינריונית בחינוך מיוחד – מתווה לביצוע מחקר

ישנן מתודולוגיות מחקר שונות, כמו למשל מחקר עיוני המתבסס על הספרות המקצועית והמחקרים הקיימים, או עבודות מחקר כמותיות ואיכותיות. במידה ובחרתם בעבודה סמינריונית איכותית או כמותית, תצטרכו לערוך מחקר של ממש הכולל עבודה מעשית עם תלמידים בכיתה.

בעבודה מול התלמידים שאובחנו כסובלים מליקויי למידה ישנם אתגרים רבים. האתגר הראשון הוא הצורך בבניית שאלונים או מחקרים המעמידים למבחן את השערת המחקר שלכם. כאן נדרשת מחשבה רבה. עליכם לחשוב אילו שאלות ואילו משתנים יש לבדוק על מנת לבודד את משתני המחקר ולהגיע לתובנות בעלות משמעות.

האתגר השני הוא עבודה מול התלמידים עצמם. כאן תזדקקו לשיתוף הפעולה שלהם ולאיתור המועמדים המתאימים לצורך המחקר. ניתן להגיד כי איתור המועמדים הוא אתגר בפני עצמו. לצורך כך תצטרכו ליצור קשר עם גופים שונים העוסקים בתחום, כמו לדוגמה אגודת ניצן אשר הוקמה לסייע לילדים, בוגרים ומבוגרים הסובלים מליקויי למידה. כמו גם שיתוף פעולה של מוסדות חינוך.

בגלל ליקויי הלמידה יתכן כי שאלונים בכתב הם אינם הדרך היעילה ביותר לאסוף את הנתונים, יתכן כי תצטרכו לערוך דווקא ראיונות אישיים. דבר הדורש תמלול לאחר מכן, גם לצורך ניתוח המסקנות בצורה נוחה, וגם לצורך הצגתם בתור נספח לעבודה. במחקרים מסוימים יתכן גם כי תרצו לראיין אנשי חינוך הבאים במגע עם אותם הילדים. זה יכול לסייע לכם לנטרל השפעות של אפקט רצייה והטיית הניסיון.

יתכן גם כי תרצו לערוך מחקר השוואתי בין ילדים שאובחנו עם ליקויי למידה לבין אלו שלא, ובהתאם לכך תצטרכו לראיין גם ילדים אחרים. זכרו שבעת בחירת המשתתפים חייבת להיות לכם הגדרה ברורה של שיטת האפיון לפיה נקבע מי הוא בעל ליקוי למידה.

סמינריון בנושא הפרעות קשב וריכוז – סיכום וכמה טיפים

כל עבודה סמינריונית היא דבר מאתגר מאוד, ולכל תחום ונושא מחקר יש את הקשיים והאתגרים הייחודיים שלו. עבודת מחקר הכוללת עבודה עם ילדים בעלי ליקויי למידה יכולה להיות אחת המאתגרות ביותר. חשוב מאוד לעשות זאת בצורה הנכונה, עם השאלונים המתאימים ומתודות המחקר הנכונות. אתם לא רוצים להשקיע אנרגיה ואז להבין שהנתונים שבידכם אינם תורמים לשאלת המחקר שלכם. כדאי מאוד להיעזר בסיוע מקצועי להכנת עבודות אקדמיות. זה יסייע לכם להתגבר על רבים מהאתגרים בהכנת העבודה, יעניק ערך מוסף ויעלה את הרמה. וכל אלו כמובן יבואו לידי ביטוי גם בציון שתקבלו על העבודה.

מאמרים מקצועיים נוספים:

כמו כן, תוכלו ללמוד על תהליך הכנת עבודת סמינריון לדוגמא – שלב אחר שלב

עבודות סמינריון על לקויות למידה – איך לכתוב עבודה סמינריונית על הפרעות קשב וריכוז? - סיכום בכותרות

רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן