סמינריון בחשבונאות פיננסית – כמה דברים שכל סטודנט לחשבונאות חייב לדעת

סטודנטים הלומדים חשבונאות, כלכלה ומנהל עסקים עשויים להידרש להגיש סמינריון בחשבונאות פיננסית. כתיבת סמינריון היא מטלה מאתגרת הדורשת מהסטודנטים לגייס יכולות רבות ולהשקיע זמן רב. כתיבת עבודות אקדמיות דורשת רמה מקצועית גבוהה מאוד והסתמכות על מקורות אקדמיים אמינים, הקפדה על כללי ציטוט ומבנה עבודה לוגי, כתיבה רהוטה, ברורה ועניינית, ביצוע מחקר ושילוב של תחומי ידע שונים שנרכשו במהלך התואר.

את הידע הדרוש לכתיבתו של סמינריון בתחום זה – כמו למשל ניתוח דוח רווח והפסד – יתכן ותדרשו ליישם גם במסגרת כתיבה של סמינריון בכלכלה או אפילו במהלך כתיבת עבודת סמינריון במנהל עסקים. לעבודה זו חשיבות גדולה והציון בעבודה בא לידי ביטוי בציון הסופי של התואר.

מהי חשבונאות פיננסית

באופן כללי החשבונאות היא השפה העסקית המקובלת לפי חוקי התקינה החשבונאית, על מנת לתעד ולתאר במונחים כספיים עסקאות ואירועים המשפיעים על ישות עסקית – מהוצאה עסקית, דרך מכירה ועד פעולות חשבונאיות מורכבות יותר הקשורות למניות ודוחות כספיים.

תחום החשבונאות מתחלק לחשבונאות ניהולית וחשבונאות פיננסית. כאשר החשבונות הפיננסית נוגעת יותר לביצועים הכספיים והשינויים במצבה הכספי של הישות. החשבונאות הפיננסית חשובה גם בתור כלי לקבלת החלטות עבור החברה ו/או משקיעים וגם עבור גופי רגולציה. ומנגד, החשבונאות הניהולית נוגעת יותר לתהליכים פנים ארגוניים המסייעים בניהול ותפעול הארגון, כאשר הצרכים משתנים בין ארגון לארגון.

החשבונאות הפיננסית נוגעת לדוחות כספים, מהפקתם ועד הבנתם. המטרה של הקורס היא להכשיר את הסטודנטים להשתלבות בתחום העבודה ולהעניק להם את הכלים לצורך הבנת הדוחות הכספיים, והפקתם בצורה אמינה ומדויקת על פי כל הכללים החשבונאיים והחקיקה בתחום. לחשבונאות הפיננסית ישנה חשיבות גדולה בכלכלה המודרנית. מקובל לחשוב שזהו תחום ”יבש“ הנצמד לחוקים ברורים. אך במידה רבה זהו תחום דינמי המושפע משינויים טכנולוגיים ואתגרים חדשים בכל יום.

החשבונאות תופסת חלק מרכזי בעולם העסקים המודרני. כל מנהל, גם אם אינו עוסק בחשבונאות באופן ישיר, עדיין צריך להכיר את עולם המושגים הבסיסי של החשבונאות ועקרונות התקינה החשבונאית.

במסגרת לימודי חשבונאות, הסטודנטים נדרשים להגיש סמינריון בחשבונאות. עבודה שנועדה לאפשר לסטודנט לבטא את הידע שלו בתחום ולחקור היבטים חדשים ולא מוכרים של תחום החשבונאות באמצעות עבודת מחקר.

סמינריון בחשבונאות פיננסית
סמינריון בחשבונאות פיננסית – איך לבצע מחקר מבוסס דוחות כספיים?

עבודה סמינריונית בחשבונאות פיננסית

עבודות סמינריון הן אחד האתגרים הגדולים בתקופת הלימודים האקדמיים. הן אחת מדרישות החובה לצורך קבלת התואר ויש להן חלק מהציון הסופי. מבצעים אותן בשלבים המתקדמים של התואר מכיוון שהן מבטאות תחומי ידע שונים שנרכשו במהלך הלימודים. כך שבמידה רבה, גם כאשר הן מתמקדות בהיבט ספציפי, הן מביאות לידי ביטוי ידע מקורסים שונים שנלמדו במהלך הלימודים האקדמיים.

בבסיסה של עבודת סמינריון בחשבונאות פיננסית,, כמו כל עבודת סמינריון אחרת, ישנה שאלת מחקר לעבודה סמינריונית. זהו עמוד השדרה של כל העבודה ויש להשקיע מחשבה בבחירת שאלת המחקר. השאלה מבטאת את הנושא שאותו אתם מבקשים לחקור במהלך העבודה והיא תבוא לידי ביטוי בכל פרקי העבודה.

מבלי להיכנס לעומק מבנה העבודה – באופן כללי המרצים מצפים לעבודה הסוקרת את הרקע לשאלת המחקר, את המחקר עצמו ואת מסקנות המחקר והדיון העוסק במסקנות. העבודה צריכה להראות מהיכן נובעת השאלה ומדוע יש בה צורך, ולכן יש גם להביא סקירה ספרותית המבססת את הצורך בשאלת המחקר.

כתיבת סמינריון יכולה להתבסס על שאלת מחקר איכותנית, כמותית או עיונית. אך כאשר מדובר בשאלת מחקר לסמינריון בחשבונאות, בגלל אופי התחום בדרך כלל שאלות מחקר כמותיות או עיוניות הן יותר רלוונטיות לנושא.

סוגי שאלות מחקר לסמינריון בחשבונאות פיננסית

שאלת מחקר עיונית עבור עבודה סמינריונית בחשבונאות מתבססת על סקירת ספרות וגזירת מסקנות או תובנות מתוך הספרות המקצועית. זוהי אינה עבודת סיכום, כפי שהטילו עליכם בבית הספר. זוהי עבודה הדורשת חשיבה עצמאית וביקורתית. למשל תוכלו לבצע מחקר העורך השוואה בין מדיניות רגולטורית חשבונאית במדינות שונות, אך תדרשו להביא מתוכו מסקנות מעניינות.

עבודת סמינריון בחשבונאות, הבוחנת שאלת מחקר כמותית, בודקת את הקשר בין משתנים שונים. למשל מחקר מתאמי הבוחן את מתאם בין משתנים שונים, או מחקר סיבתי הבודק קשרים של סיבה והתוצאה. לצורך הדוגמה תוכלו לחקור את השפעת חלוקת דיבידנד על ערך המנייה.

עבודת סמינריון בחשבונאות היא דבר מורכב מאוד הדורש ידע מקצועי ויכולת חשיבה עצמאית. אך למרות זאת מבחינת המחקר לעתים יש יתרון. בניגוד לתחומים אחרים כמו למשל פסיכולוגיה, בה צריך להכין שאלונים ולעבוד מול אנשים, כאן ניתן לאסוף נתונים מתוך מאגרי מידע קיימים. אך למרות היתרון של זה, עדיין מדובר באתגר גדול למצוא את הנתונים המתאימים ולהפיק מהם ערך אקדמי.

דוגמאות לשאלת מחקר לסמינריון בחשבונאות פיננסית

להלן כמה דוגמאות של שאלות מחקר עבור עבודת סמינריון בחשבונאות. אנו מדגישים כי אלו הן דוגמאות המבוססות על עבודות קיימות. אנו מביאים לכם את הרשימה לצורך השראה, אך זוהי בוודאי אינה רשימה מומלצת לשאלות מחקר שתוכלו לבחור מהן.

  • האם קיים קשר בין תגמולי עובדים ומנהלים באמצעות אופציות לבין רווחיות החברה.
  • מחקר השוואתי בין השפעת הדיבידנד על ביצועי המנייה על פי ענפים שונים.
  • השוואה בין מדיניות חלוקת דיבידנד לבין ביצועי המנייה.
  • השפעת מדיניות ESG על ביצועי המניות של החברה.
  • השפעת תביעות משפטיות כנגד חברות הפארמה על ביצועי המניות.
  • הקשר בין שכר הבכירים לבין ביצועי חברות ציבוריות.

בחירת שאלת מחקר לצורך כתיבת עבודת סמינריון היא דבר חשוב, אך גם מאתגר מאוד. סטודנטים רבים מרגישים כי הם הולכים לאיבוד כבר בשלב זה. במקרים רבים סטודנטים נדרשים לעזרה כבר בבחירת שאלת המחקר.

עבודת סמינריון בחשבונאות פיננסית
עבודת סמינריון בחשבונאות פיננסית – לחקור איך מתנהג הכסף

טיפים לכתיבת עבודת סמינריון בחשבונאות

הדרישות הגבוהות, כמות החומר שצריך לקרוא ובחירת שאלת המחקר עלולים ליצור בלבול רב. זה לא מפתיע שסטודנטים רבים אינם יודעים מהיכן להתחיל. אז להלן כמה טיפים לכתיבת עבודות אקדמיות.

לפני הכל חשוב לקרוא היטב את ההוראות לעבודה. למרות שכתיבת עבודת סמינריונית היא בעלת מבנה זהה, עדיין יתכנו דגשים שונים בכל מוסד לימודים. ישנם גם מוסדות לימוד שהגדילו ראש והכינו עבורם מדריך מפורט שיכול מאוד לעזור.

כמו כל דבר בחיים, חשוב שתהיה לכם תכנית. אינכם מתחילים את העבודה מכתיבת הפרק הראשון, אלא מיצירת מתווה כללי לעבודה. למעשה אתם נדרשים להגיש למרצים את מתווה העבודה וראשי הפרקים ולקבל את אישורם, כך שזה לא רק הצעד ההגיוני, אלא גם הצעד המתבקש.

לפעמים יש לכם רעיון ברור עבור שאלת המחקר, וזה חוסך זמן רב. במקרים אחרים אתם צריכים קצת השראה. כדאי לחפש שאלת מחקר שבאמת מעניינת אתכם ואתם חושבים שיש בה ערך. אם חסרים לכם רעיונות לשאלת מחקר בחשבונאות פיננסית, אתם יכולים לחפש במדורי הכלכלה והכספים בעיתונות המודפסת וגם באתרי האינטרנט העוסקים בנושא. יתכן כי קריאה של מעט סוגיות חדשותיות הקשורות לנושאים פיננסיים יביאו לכם רעיון לשאלת המחקר. חשוב שתמקדו את שאלת המחקר.

בשלב הבא יש להכין ראשי פרקים לעבודה. כך תוכלו ליצור סדר לוגי לעבודה, ובהמשך לעבוד בשלבים. במקביל יש לעבור על ספרות אקדמית. תוכלו להיעזר בסילבוס הקורס, הספרייה של מוסד הלימודים ומאגרי מידע מקוונים. סביר להניח שלא יחסר לכם חומר, אך האתגר האמתי הוא בחירת הדברים הרלוונטיים.

לאחר שיש לכם שאלת מחקר לסמינריון בחשבונאות, ראשי פרקים ומקורות – תוכלו להתקדם למתווה. המתווה הוא בעצם תיאור קצר של ראשי הפרקים והנקודות שתרצו להעלות בהם. זה עשוי לקחת זמן ולכלול תיקונים ושינויים. המטרה היא שבסוף יהיה לכם מתווה ענייני לעבודה, מתווה המייצג מבנה בעל סדר לוגי איכותי. זכרו שיש להגיש את המתווה לאישור המרצה בטרם אתם מתחילים בכתיבת העבודה.

עבודה סמינריונית – מבנה העבודה

להלן מבנה כללי של עבודת סמינריון בחשבונאות

פרק מבוא – זהו הפרק הפותח את העבודה. הוא מסביר במה עוסקת העבודה.  חישבו עליו כפרק אשר צריך לעורר סקרנות. הוא מציג את שאלת המחקר, ולא פחות חשוב את הרקע לשאלת המחקר וחשיבותה.

סקירה ספרותית – על מנת לבסס את שאלת המחקר ומושגים שונים בהם אתם הולכים להשתמש, יש להציג סקירה ספרותית. זהו חלק משמעותי מאוד. יש להציג מחקרים רלוונטיים אשר מביאים אותנו לשאלת המחקר באופן הגיוני. עשו זאת בצורת משפך, כלומר התחילו מסקירת הנושא באופן כללי, ולאט לאט תתקדמו לעבור הנושא הצר שאותו אתם רוצים לחקור.

פרק שאלת המחקר – פרק זה מציג את שאלת המחקר. היא צריכה להיות ממוקדת ועניינית. שאלת המחקר שלכם לא חייבת להמציא מחדש את הגלגל. אתם יכולים לנסות לענות על פערי ידע קיימים, או אולי לנסות לחזק או לסתור הנחות מקובלות בתחום.

מתודולוגית המחקר – עבודת סמינריון בחשבונאות פיננסית היא עבודת מחקר, ולכן אתם צריכים להציג את שיטת המחקר שבה אתם משתמשים, האמצעים בעזרתם אספתם את הנתונים ואת גודל המדגם. לצורך הדוגמה זוהי יכולה להיות עבודת מחקר כמותית המבוססת על נתונים בורסאיים של 50 חברות בהיקף מסוים.

פרק הממצאים – לאחר שביצעתם את המחקר, עליכם להציג את הממצאים באופן מדויק. פרק זה אינו עוסק בפרשנות לגבי הממצאים, אלא רק הצגת הנתונים העובדתיים העולים מן המחקר. בעיקר אנחנו מדברים על ממצאים סטטיסטיים. ובדרך כלל בפרק זה משתמשים במודלים סטטיסטיים ותכנות מחשב כמו SPSS, דבר שפני עצמו מאתגר מאוד עבור סטודנטים רבים.

פרק הדיון – פרק זה פותח דיון לגבי ממצאי המחקר. זהו המקום בו אתם גוזרים את המסקנות מן הנתונים ובכך בעצם עונים על שאלת המחקר, ועל השלכותיה. כך אתם צריכים להפגין את כושר הניתוח שלכם, ובמקרים רבים פרק הדיון גם מעלה את הצורך במחקר נוסף.

פרק הסיכום – בסופה של עבודה סמינריונית בחשבונאות יש פרק סיכום. פרק הסיכום הוא למעשה סקירה מהירה של כל העבודה. הדגש המרכזי הוא שיהיה ניתן להבין את כל העבודה ומסקנותיה על סמך פרק זה. במידה רבה יש בו תקציר של כל הפרקים.

רשימה ביבליוגרפית ונספחי העבודה – פרק זה צריך להציג את כל המקורות שעליהם הסתמכתם, וגם נספחים שונים במידה ויש משהו רלוונטי.

סמינריון בחשבונאות פיננסית
סמינריון בחשבונאות פיננסית – איך לנתח גידול בהכנסות לפי דוחות רווח והפסד?

סמינריון בחשבונאות – הקשיים בדרך להצלחה

במהלך כתיבת עבודת סמינריון בחשבונאות פיננסית, אתם עשויים להיתקל בקשיים רבים. כל סטודנט עלול להיתקל בקושי בנקודות שונות. הקשיים יכולים להיות קשיים הקשורים באופן ישיר להיבטי העבודה, כמו גם קשיים אחרים המשפיעים בצורה עקיפה על כתיבת העבודה.

אז מהם הקשיים השכיחים בהכנת עבודות אקדמיות?

מחסור בזמן – כתיבת עבודות סמינריון דורשת השקעה של זמן. אין דרך אחרת להגיד זאת, מי שרוצה ציון גבוה צריך להשקיע זמן רב. אתם צפויים לשבת בספריה או מול המחשב והספרים ולקרוא מאמרים שונים. אתם עלולים למצוא את עצמכם מקדישים זמן לעיון בחומר אקדמי, עוד לפני שאתם מתחילים בכתיבת העבודה בפועל. יתכן שתקראו מאמרים ובסוף תגיעו למסקנה שהם אינם רלוונטיים. מקובל להעריך כי כתיבת סמינריון גוזלת כ 50 שעות. אך בינינו, זוהי הערכה אופטימית. מי שאין לו ניסיון ואינו יודע לעבוד ביעילות, עשוי למצוא את עצמו עובד שעות רבות.

זמן הוא משאב יקר מאוד עבור סטודנטים לחשבונאות. הזמן שתשקיעו בכתיבת עבודת סמינריון בחשבונאות יפגע בזמן שתשקיעו במבחנים ומטלות אחרות של התואר. ולא רק מטלות של התואר, סטודנטים רבים נקרעים בין עבודה ללימודים, ולכן מתקשים למצוא זמן פנוי.

קשיים בכתיבה – תתפלאו לדעת, אבל גם סטודנטים מצטיינים מתקשים מאוד בכתיבה. החומר הלימודי עשוי להיות ברור לכם ואתם שולטים טוב בחומר, אך במקרים רבים כתיבה רהוטה וניסוחים ברורים הם אינם הצד החזק שלכם. אתם חזקים יותר במספרים, ולא כל כך בניסוח משפטים… אחרת הייתם אולי פונים ללימודי ספרות ולא ללימודי חשבונאות. יש לא מעט סטודנטים מצטיינים הזקוקים לעזרה בכתיבת עבודת סמינריון בחשבונאות רק בגלל הקשיים בשפה. אל תשכחו שסטודנטים רבים בישראל הם אינם דוברי עברית כשפת אם.

קשיים במודלים סטטיסטיים – מודלים סטטיסטיים הם חלק חשוב בעת כתיבת עבודות אקדמיות, וסטודנטים רבים מתקשים בהם. על מנת לבסס מחקר אקדמי, עלינו להוכיח קשר בין משתנים ולצורך כך אנחנו זקוקים לעזרת הסטטיסטיקה. לימודי סטטיסטיקה והסתברות הם חלק מכל תואר אקדמי, ובפרט לימודי חשבונאות. אך למרות זאת סטודנטים רבים מתקשים ביישום מעשי של המודלים ובעבודה עם תכנות המחשב המשמשות לצורך עיבוד הנתונים הסטטיסטיים.

קשים בשפה האנגלית – רבים מהמאמרים האקדמיים כתובים בשפה האנגלית. גם מי ששולט היטב באנגלית מתקשה לפעמים להבין את מאמרים אקדמיים באנגלית העשויים להיות כתובים בשפה גבוהה ועשירים בז‘רגון מקצועי. סטודנטים משקיעים זמן רב בתרגום המאמרים וניסיון להבין.

קשיים נקודתיים לעומת קשיים מתמשכים בכתיבת סמינריון בחשבונאות פיננסית

כל סטודנט עשוי להיתקל בקושי שונה. יתכן שאחד מתקשה באנגלית, אך חזק בכתיבה וניסוחים, ואצל אחר המצב ההפוך.

כאשר מדברים על הקשיים בהכנת סמינריון בחשבונאות, ניתן לשים לב כי סטודנטים מסוימים נתקלים בקשיים נקודתיים, וסטודנטים אחרים נתקלים בקשיים מתמשכים. קושי נקודתי הוא קושי בהיבט אחד של העבודה. ואילו קושי מתמשך הוא קושי כללי המשפיע על כל שלבי העבודה, בכל פרקיה.

סביר להניח שכל סטודנט מתמודד עם קושי זה או אחר, וברמות שונות. חשוב לאבחן את הקושי. ישנם גורמים מקצועיים אליהם ניתן לפנות לעזרה, ולקבל מענה גם לקשיים נקודתיים בתהליך כתיבת עבודה סמינריונית, וגם בסיוע לכל אורך שלבי העבודה.

עזרה בכתיבת עבודות אקדמיות

כתיבת עבודת סמינריון בחשבונאות מביאה איתה אתגרים רבים, הן בשל הקשיים האקדמיים והן בגלל מסגרת הזמן הלחוצה. הסטודנטים מחלקים את זמנם בין מטלות שונות, ורבים מגיעים למסקנה כי עזרה בכתיבת העבודה יכולה לפנות להם יותר זמן לצורך מטלות הלימודים האחרים וגם עבור עבודה.

אם נוצר רושם כי עזרה בכתיבת עבודה סמינריונית מיועדת לסטודנטים עצלנים, ההפך הוא הנכון.  סמינריון בחשבונאות הוא דבר חשוב מאוד לצורך הציון הסופי, ודווקא סטודנטים השואפים למצוינות הם אלו הפונים לעזרה. עבודות סמינריון איכותיות דורשות השקעה רבה, תוך תשומת לב לכל הפרטים. כותבים מקצועיים יכולים לסייע בהעלאת איכות העבודה ורמת הכתיבה, מה שמתורגם לציונים גבוהים יותר בחשבונאות פיננסית.

סיוע בהתאמה אישית

זקוקים לשירות סיוע בכתיבת עבודות אקדמיות? ניתן לקבל סיוע נקודתי בהיבטים מסוימים של העבודה, וגם סיוע בכל שלבי העבודה – מגיבוש שאלת המחקר והמתווה לעבודה, ועד הגשת העבודה הסופית כל פרקיה.

זכרו כי אין להגיש עבודות מועתקות. אם בחרתם לפנות לעזרה בכתיבת עבודות סמינריון בתשלום, חשוב לדעת לעשות זאת במקום הנכון. מקום שבו תוכלו לקבל עבודה מקורית הנכתבת על ידי כותבים מנוסים ובעלי רקע אקדמי.

שלבים לכתיבת סמינריון בחשבונאות פיננסית

1. בחירת נושא והגדרת שאלת מחקר ממוקדת

עבודות סמינריון בחשבונאות פיננסית מצריכות יותר מכל עבודת סמינריון אחרת, מיקוד מרבי בהגדרת שאלת המחקר העומדת במרכזה. האופי המחקרי והאנליטי של עבודות בחשבונאות פיננסית מחייב את הסטודנט להגדיר בצורה מיטבית מה בדיוק הוא מבקש לחקור, תוך הגדרה מפורשת של משתני המחקר ושל היחסים ביניהם. הגדרה מיטבית של הנושא ושאלת המחקר תאפשר לך לאתר את הנתונים הפיננסיים הרלוונטיים ביותר ותבטיח מחקר איכותי ומדויק.

2. איתור הדוחות הפיננסיים הרלוונטיים

ליבת המחקר במסגרת עבודות סמינריון בחשבונאות פיננסית הינו מאגר הנתונים הפיננסי שעל בסיסו יבוצע המחקר. לאחר שגיבשתם את נושא העבודה הסמינריונית שלכם ואת שאלת המחקר העומדת במרכזה, תפנו אל איתור הדוחות הכספיים הרלוונטיים ביותר לביצוע עבודת המחקר. עליכם להקפיד כי הדוחות שתבחרו יהיו עדכניים ויכילו מדגם רחב מספיק אשר יאפשר לכם להגיע למסקנות אמפיריות תקפות.

3. ביצוע השלב המחקרי באמצעות רגרסיות מתאימות

לאחר הגדרה נאותה של שאלת המחקר ודגימת הנתונים הרלוונטיים, תגיעו את החלק היישומי במסגרתו תדרשו להציב את הנתונים בתוך רגרסיות מתאימות אשר מטרתן היא לזהות קשרים ויחסים בין משתני המחקר השונים שנאספו. חשוב לוודא כי הרגרסיות שבחרתם מיושמות כהלכה, הן מבחינה מתמטית והן מבחינת ההיגיון הפיננסי שהן מבקשות לייצג. בדרך כלל יידרש הסטודנט להציג את תוצאות הרגרסיות באמצעות עזרים גרפיים רלוונטיים כגון עוגות, טבלאות או עמודות. זהו שלב מורכב והוא דורש ידע וניסיון מקצועי.

מעוניינים ללמוד עוד על תהליך הכתיבה של סמינריון בחשבונאות פיננסית? קראו את מגוון המאמרים המקצועיים שלנו הכוללים מאמרי מפתח, למשל המלצות על כותבי עבודות סמינריוניות ומאמר שידריך אתכם כיצד לכתוב עבודת סמינריון לדוגמא – משלב המבוא ועד הסיכום.

סמינריון בחשבונאות פיננסית – כמה דברים שכל סטודנט לחשבונאות חייב לדעת - סיכום בכותרות

רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן