היבטים טכניים בכתיבת עבודה סמינריונית

היבטים טכניים בכתיבת עבודה סמינריונית הם למעשה מספר רכיבי "מסגרת" בהם משתמשים בכל מחקר אקדמי ובכל עבודות הסמינריון במוסדות להשכלה גבוהה.

כתיבת סמינריון היא "תיק"? יש גם חלקים קלים יותר

רבים מהסטודנטים "מאבדים ידיים ורגליים" בתהליך איסוף החומרים, כתיבת סקירת הספרות וניתוח הממצאים, תוך שהם כמעט שוכחים לחלוטין משלל ההיבטים הטכניים שכרוכים בסמינריון –

אותם אלמנטים שמעניקים לעבודה את המבנה המקצועי והאקדמי הנדרש, בכל סמינריון באשר הוא, ללא קשר לתחום הלימודים או נושא המחקר.

החדשות הטובות הן שמרכיבים אלה הם למעשה חלקים יחסית פשוטים ליישום, כך שבקריאה קצרה ממש כאן בעמוד, תוכלו להבין כיצד כותבים אותם היטב בהתאם לכל הכללים והדרישות של האקדמיה בכתיבת עבודות סמינריון.

היבטים טכניים בכתיבת עבודה סמינריונית בתואר

במסגרת החלקים השונים של הסמינריון ישנם כמה חלקים שמתייחסים לעמודי הפתיחה והסיום של העבודה ולהם מהות ודרישות בהן יש לעמוד:

שער העבודה

כרטיס הביקור של העבודה הסמינריונית שלכם והאלמנט הראשון שהמרצה פוגש.

עמוד שער תקני יכלול את הפרטים הבאים לפי הסדר בטבלה:

מיקום החלק בשער העבודה מה לכלול בו?
בחלק העליון של העמוד
  • שם המוסד האקדמי והלוגו
  • שם הפקולטה והחוג
בחלק האמצעי של העמוד
  • כותרת העבודה (הנושא הכללי)
  • תת כותרת (לרוב שאלת המחקר עצמה)
בחלק התחתון של העמוד
  • שם הקורס ומספרו
  • שם המרצה/ המנחה (בצירוף התואר האקדמי)
  • פרטי הסטודנט: שם מלא, תעודת זהות ושנת לימודים
  • תאריך הגשה

עמוד שער טוב יכלול פונט קריא ורשמי כמו David או Arial ללא קישוטים מיותרים, צבעוניות ושגיאות כתיב ודקדוק, כאשר התוכן באמצע העמוד ממורכז והמרווחים בין כל חלקי העמוד אחידים.

תוכן עניינים

תוכן העניינים מספק תמונה כוללת של מבנה העבודה ומאפשר לנווט בקלות בין חלקיה.

מניסיוננו, מרצים רבים מייחסים לתוכן העניינים חשיבות עליונה, שכן בעזרתו ניתן להבין את רצף הפרקים ואת המבנה הטיעוני והלוגי של העבודה כולה.

דוגמה למבנה תוכן עניינים סטנדרטי:

תקציר………………………………………. 1

מבוא………………………………………… 2

  1. סקירת ספרות………………………….. 5

1.1 רקע תיאורטי………………………… 5

1.2 מחקרים קודמים…………………… 10

  1. מתודולוגיה……………………………. 15

2.1 שיטת המחקר……………………… 15

2.2 כלי המחקר…………………………. 18

2.3 משתתפי המחקר………………….. 22

  1. ממצאים……………………………….. 25
  2. דיון………………………………………. 35
  3. סיכום ומסקנות………………………… 45

ביבליוגרפיה………………………………… 50

נספחים……………………………………… 55

כיצד ליצור תוכן עניינים איכותי?

  • ניתן להשתמש בכלי האוטומטי של Word ליצירת תוכן עניינים
  • הגדירו כותרות (Headings) לכל הפרקים ותתי-הפרקים בעבודה
  • שמרו על היררכיית כותרות: Heading 1 לפרקים ראשיים, Heading 2 לתתי-פרקים וכן הלאה
  • ודאו שמספרי העמודים המופיעים בתוכן העניינים מדויקים לעימוד דפי העבודה עצמם
  • עדכנו את תוכן העניינים בסיום כתיבת העבודה

תקציר

בחלק זה יש להציג בתמציתיות את מהות המחקר, מטרותיו, שיטותיו והממצאים העיקריים. למרות שהתקציר פותח את העבודה, מומלץ לכתוב אותו אחרון, כלומר בסוף תהליך הכתיבה המלא.

מאפיינים של תקציר איכותי:

  • עד עמוד אחד – ללא פירוט יתר, ללא ציטוטים ומראה מקום
  • התייחסות תמציתית לרקע המחקר
  • הצגת שאלת/ השערת המחקר
  • סיכום הממצאים והמסקנות העיקריים
  • כתיבה בזמן עבר

ועוד טיפ חשוב: התקציר אמור לעמוד בפני עצמו, כך שעליכם לוודא שהוא מובן גם למי שלא קרא את העבודה המלאה.

מבוא

המבוא הוא פתח הכניסה הרשמי לעולם התוכן שבו עוסקת העבודה – על מטרותיה, חשיבות המחקר וההשערות שעולות משאלת המחקר. המבוא הוא מעין "גשר" בין התקציר לגוף העבודה ובו הצגת הנושא בהקשר יחסית רחב.

היבטים טכניים של מבוא מצוין:

  • היקף של 2-4 עמודים
  • הצגת הבעיה/ נושא המחקר
  • סקירה קצרה של הרקע והמסגרת התיאורטית
  • הסבר על חשיבות המחקר ותרומתו הפוטנציאלית
  • ניסוח בהיר של שאלות/ השערות המחקר
  • הצגה תמציתית של מבנה העבודה
  • פסקת מעבר לקראת סקירת הספרות

ביבליוגרפיה

הביבליוגרפיה היא רשימת כל המקורות ששימשו אתכם בכתיבת העבודה. ביבליוגרפיה מסודרת ותקנית מעידה על רמת המקצועיות שלכם ועל אמינות המחקר.

כללים טכניים לרשימה ביבליוגרפית:

  • רשימה אלפביתית של שמות המחברים בעברית או לפי ABC באנגלית
  • רישום מלא ומדויק של כל מקור לפי כללי ה-APA
  • כל פריט ביבליוגרפי מתחיל בשורה חדשה
  • שמירה על פורמט אחיד לכל אורך הרשימה

טיפ זהב: בסיום תהליך הכתיבה וטרם הגשת העבודה, מומלץ לוודא שכל המקורות המופיעים בגוף העבודה אכן מופיעים ומאוזכרים כראוי ברשימה הביבליוגרפית.

נספחים

הנספחים הם למעשה חומרים תומכים ששימשו למחקר ואיסוף התוצאות והם אינם חלק אינטגרלי מהעבודה.

מה לכלול בנספחים?

  • שאלונים ששימשו במחקר
  • תמלילי ראיונות
  • טבלאות נתונים מפורטות
  • תצלומים או תרשימים רלוונטיים
  • הסכמי השתתפות במחקר
  • אישורים אתיים
  • כלי מחקר נוספים

היבטים טכניים חשובים לחלק הנספחים:

  • כל נספח מוצג בעמוד חדש משלו
  • לכל נספח יש כותרת וסימון ברור (נספח א', נספח ב' וכדומה)
  • הנספחים מופיעים לפי סדר אזכורם בגוף העבודה
  • יש להפנות לנספחים מתוך גוף העבודה במקומות הרלוונטיים
  • הנספחים אינם נכללים במניין העמודים הרשמי של העבודה

היבטים להצלחה בכתיבת העבודה הסמינריונית

החלקים הטכניים של הסמינריון הם למעשה כל הפרטים שהופכים את אוסף המידע והנתונים לכדי מסמך אקדמי מקצועי ומרשים.

אם אתם מתקשים עם היבטים אלו, או בכלל, במהלך כתיבת הסמינריון – אל תהססו לפנות אלינו ולקבל מענה מקצועי מצוין.

אנו מומחים במתן סיוע וליווי סטודנטים במגוון תחומים אקדמיים, משלב בחירת הנושא ועד הגשת העבודה המוגמרת. צרו קשר ונדאג שגם הסמינריון שלכם יוביל להצלחה אקדמית.

היבטים טכניים בכתיבת עבודה סמינריונית - סיכום בכותרות

תמונה של רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן