עבודת סמינריון על משמעות – רעיונות לשאלת מחקר
על פי ההגדרה המילונית היבשה, משמעת היא ציות לחוקים וכללים. מכאן, שנושא המשמעת רלוונטי לכל אחד – לא משנה מהו גילו ומעמדו. עם זאת, פרשנותה של המשמעת משתנה בהתאם לגיל, סטטוס, מסגרת ואפילו מקום מגורים. כך לדוגמא: מחיילים מצופה למשמעת מסוימת (לדוגמא: לבישת מדים וציות למפקדים), מהילדים בבית הספר מצופה לציית לכללי התנהגות מסוימים, ואילו מהנהגים בכבישים מצופה למשמעת מסוג אחר – ציות לתמרורים וחוקי התנועה.
ובכל זאת, כשמדברים על כתיבת עבודה סמינריונית בנושא משמעת, מדברים בעיקר על משמעת בהקשר של לימודי חינוך. כסטודנטים הלומדים במוסד להשכלה גבוהה בישראל, אתם יודעים טוב יותר מאיתנו: כתיבת עבודת מחקר מותנית בשני דברים עיקריים – בחירת נושא וגיבוש שאלת מחקר. אז נושא כבר יש לכם – משמעת, וכעת, כל שנותר לכם על מנת להתחיל לחקור הוא לנסח שאלת מחקר.
אנחנו ב-RESCUE – כתיבת עבודות אקדמיות, שמחים להציע לכם מספר רעיונות לשאלות מחקר, שעשויים להעניק לכם כיוון ראשוני או לפתח רעיון קיים שכבר יש לכם.
1."האם ואיך משבר הקורונה ערער את משמעת התלמידים?"
אי אפשר לדבר על עבודת סמינריון על משמעת, מבלי לדבר על משמעת ומשבר הקורונה. בתקופה בה למדו תלמידי ישראל מהבית, היה עליהם לסגל לעצמם משמעת עצמית. האם תלמידים נותרו ממושמעים – כלפי המסגרת והמחנכים, או שהיעדר המסגרת והגבולות שהתערערו פגעו במשמעת?
2."האם חיזוקים שליליים תורמים ליצירת משמעת?"
כסטודנטים לחינוך, יתכן כי דנתם והעמקתם רבות בנושא החיזוקים החיוביים והשליליים. לצד המחנכים שנוקטים בגישה של חיזוקים חיוביים, ישנם אלו הנצמדים לחיזוקים שליליים (לדוגמא: כתיבת תלונת משמעת, עונשים, הרחקה ממוסד הלימודים וכן הלאה). במסגרת עבודה סמינריונית בחינוך על משמעת, במחקרכם תוכלו לבדוק איזו גישה יעילה יותר בביסוס משמעמת בקרב תלמידים, ואם ישנם מקרים ספציפיים בהם גישה אחת עדיפה על השנייה.
3."עד כמה החינוך ההורי משפיע על המשמעת בבית הספר?"
גם (ובעיקר) בבית, מצופה מהילדים להיות ממושמעים. באופן טבעי, לכל בית חוקים אחרים לגמרי, כאשר כל זוג הורים מחנך על בסיס תפישות עולמו, ובהתאם גם למשמעת צורה וצבע אחרים. עם עבודת סמינריון על משמעת, תוכלו לבדוק מהי השפעתו של החינוך שבבית על המשמעת שבבית הספר, ואם ישנו "מודל חינוך" ספציפי שתורם בהכרח למשמעת גבוהה.
4.גורמים המשפיעים על רמת המשמעת של הילדים
אז מדוע ישנם ילדים ממושמעים וילדים שאינם ממושמעים? במחקרכם, תוכלו לבדוק (בין היתר, הודות לכתיבת סקירת ספרות שכבר נכתבה בנושא), מהם "המרכיבים" ההכרחיים ליצירת משמעת, ובעיקר: אילו גורמים עלולים לפגוע בה? לדוגמא: דוגמא אישית רעה – ילד סנדוויץ' שמחקה את דפוסיו של אחיו הבכור שאינו ממושמע, הפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת, היעדר גבולות בחינוך הביתי, מחנך שאינו מספיק סמכותי וכיוצא בזה.
אנו מקווים שהענקנו לכם ערך בדמות חומר למחשבה על נושא המחקר שלכם. אנחנו ב-RESCUE נשמח ללוות אתכם בכל שלב בתהליך המחקר שלכם! לפרטים נוספים אודות סיוע אקדמי בנושא עבודת סמינריון על משמעת, התקשרו –055-433-5110