איך כותבים סיכום סמינריון

רוצים ללמוד איך כותבים סיכום סמינריון מקצועי? כאן תמצאו את כל התשובות

מה כולל סיכום סמינריון?

פרק הסיכום במסגרת כתיבת סמינריון משקף את סיכום תהליכי החשיבה שעברתם במהלך כתיבת העבודה, לרבות הידע שרכשתם, השינויים שהתרחשו בכתיבה עצמה במהלך העבודה וכן השפעות תהליך חקר הנושא על שאלת המחקר הראשונית. כדי לדעת איך כותבים סיכום סמינריון, מתבקש כותב העבודה לסכם בצורה נהירה, קולחת ומקיפה את המסקנות מנתוני סקירת הספרות ופרק התוצאות, תוך חידוש והוספה על המידע הקיים בתחום.

מהי מטרת פרק הסיכום?

מטרתו של פרק הסיכום היא להציג הסתכלות כוללת ואינטגרטיבית על כלל חלקי עבודת הסמינריון ולספק לקורא ניסוח מדויק ותמציתי של מסקנות המחקר החשובות ביותר. בנוסף, יכיל הסיכום זווית אישית של כותב העבודה, הצבעה על כיוונים מחקריים עתידיים ועוד.

ההבדל בין פרק הסיכום לפרק הדיון

ראשית, חשוב מאוד להבחין פרק הסיכום לבין שאר חלקי מבנה העבודה הסמינריונית. למשל, פרק הדיון מעניק לכותב את ההזדמנות להעלות על הכתב קשרים שונים בין ממצאי המחקר העצמאי שביצע לבין הסקירה הספרותית.

לעומת פרק הדיון, בפרק הסיכום כבר לא מתקיימות השוואות בין מקורות מידע שונים ובין ממצאים ממחקרים נוכחיים או קודמים בתחום. בפרק זה מסוכמות הנקודות העיקריות שעלו מהמחקר והמסקנות המרכזיות.

המסקנות הן החלק הנחרט בתודעתו של הקורא ולפיכך, על פרק הסיכום להיות כתוב בצורה ברורה כדי שהעיקרים העולים מהעבודה הם אלו שייחרטו בזכרון הקורא.

כתיבת פרק סיכום בסמינריון
איך כותבים פרק סיכום סמינריון?

איך כותבים סיכום לעבודה סמינריונית – 5 טיפים

פרק הסיכום ישפיע בצורה משמעותית על הערכת העבודה הכללית שתינתן לסמינריון שלכם. על כן, חשוב מאוד לעבוד בצורה מדויקת ולהקפיד לכלול במסגרת פרק הסיכום את הגורמים הקריטיים שיהפכו אותו לאיכותי ומדויק במיוחד:

1. יצירת סינתזה בין חלקי העבודה השונים

פרק הסיכום הוא המקום לכנס יחדיו תובנות ומחשבות העולות מחלקי עבודה שונים שהופיעו קודם לכן בעבודה.

לדוגמא, אם במסגרת ראשי הפרקים של סקירת הספרות של העבודה הצבעתם על מספר נקודות מרכזיות העולות מן הספרות המחקרית, פרק הסיכום הוא המקום לבחון נקודות אלו אל מול ממצאי המחקר העצמאי שערכתם.

2. הדגשה של חשיבות המחקר

כמו בפרק המבוא של הסמינריון, כדאי לחזור ולהסביר את חשיבות המחקר שביצעתם במסגרתו של פרק היסכום. עשו זאת בצורה שונה ממה שנעשה במבוא: למשל, שלבו את התובנות הייחודיות שהפקתם מן הכתיבה בתוך ההסבר על חשיבות הנושא.

כמו כן, כדאי לפרט את החשיבות של המחקר שביצעתם בשני מישורים נפרדים: המישור התיאורטי והמישור הפרקטי. הבחנה זו תדגיש את החשיבות הרעיונית של המחקר שלכם, אל מול ההיבט המעשי שלו.

3. הבעת זווית אישית

פרק הסיכום של הסמינריון הוא המקום שבו תוכלו לתאר בקצרה את זווית הראיה האישית שלכם בנוגע לנושא שבחרתם ומסקנות המחקר שבוצע.

בניגוד למרבית חלקי העבודה שאמורים להכתב בצורה אובייקטיבית ו"קרה", הסיכום הוא המקום להביע עמדה אישית ורגשית יותר.

4. ציון של מגבלות המחקר

לאחר שהוצגו בפרק הסיכום המסקנות והתובנות העולות מן המחקר שביצעתם, עליכם לחשוף בפני קורא העבודה גם את מגבלותיו של המחקר, או במילים אחרות, הסיבות שמטילות בספר את המהימנות של התוצאות העולות מן המחקר שלכם.

היכולת להצביע גם על נקודות החולשה של העבודה מעידה על יושרה ומודעות עצמית גבוהה של כותב הסמינריון ולכן היא תורמת תרומתה משמעותית לאיכות של פרק הסיכום.

5. המלצה על מחקרי המשך

אחת הסגולות החשובות של כתיבת סיכום לסמינריון הינה היכולת לסמן כיוונים למחקרי המשך אפשריים אשר ירחיבו את מסקנותיו של הסמינריון שכתבתם אל סוגיות חדשות שטרם נבחנו עד כה.

הצעות למחקרי המשך, כאשר הן מופיעות בפרק הסיכום, מהוות מרכיב קריטי המעיד על היכרות והבנה מעמיקה של שדה המחקר תוך יכולת לחשוב אל מעבר לגבולות המחקר הנוכחי שבוצע. היא תהפוך את פרק הסיכום שלכם לאיכותי ובעל ערך.

כתיבת פרק סיכום ומסקנות בעבודה סמינריונית
כתיבת פרק סיכום ומסקנות בעבודה סמינריונית

ביצוע תיקונים לפרק הסיכום

לאחר שסיימתם את הכתיבה הראשונית של הטקסט, כדאי לעזוב אותו לזמן מה ולשוב אליו כעבור מספר ימים. כעת, יהיה עליכם לקרוא מחדש את הסיכום שכתבתם ולחשוב מחדש על אספקטים שונים, כגון:

  • האם פרק הסיכום מציג בתמצות את מסקנות המחקר המרכזיות?
  • האם הפרק מנוסח באופן מדויק ואקדמי?
  • האם הפרק מגלם בתוכו נימה אישית של כותב העבודה?
  • האם מוצעים במסגרת הסיכום כיוונים למחקרי המשך?

שאלות מסוג זה יסייעו לכם לעמוד על טיבו של פרק הסיכום ולחשוב מה הייתם מעוניינים לשנות בו לפני הגרסה הסופית.

לסיכום

על אף שמדובר בפרק האחרון ברצף הכרונולוגי של הסמינריון שלכם, פרק הסיכום הינו אחד מן ההחלקים החשובים והקריטיים ביותר שתכתבו במסגרת העבודה.

הסיכום יציג בצורה מרוכזת את המסקנות המרכזיות של המחקר ויספק את המבט האישי שלכם. הקפידו לכתוב אותו היטב!

איך כותבים סיכום סמינריון - סיכום בכותרות

רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן