מבוא לעבודה סמינריונית

כתיבת מבוא לסמינריון מאתגרת אותך? להלן המדריך המושלם עבור כתיבת מבוא לעבודה סמינריונית

איך כותבים מבוא לעבודה סמינריונית?

כתיבת עבודות סמינריוניות הן המטלות האקדמיות המורכבות ביותר, כמובן חוץ מהעבודות שנכתבות בדרך לדוקטורט. אם תשאלו אותי, מבין כל הפרקים שמרכיבים את עבודת הסמינריון, הפרק הכי מאתגר לכתיבה הוא דווקא פרק מבוא לעבודה סמינריונית.

אז איך כותבים מבוא לעבודה סמינריונית בדרך היעילה ביותר שגם תעזור לכם לאסוף את כל הנקודות? כל מה שצריך לדעת ממש כאן לפניכם.

בנוסף לעצות הממוקדות שתקבלו במאמר, אני ממליץ בחום לקרוא גם חוברת הנחיות לכתיבת עבודה סמינריונית אשר תעשה לכם סדר לגבי כללי כתיבה אקדמית (apa) וכן לגבי מבנה עבודה סמינריונית תקנית.

כתיבת מבוא לעבודה סמינריונית
כתיבת פרק מבוא לסמינריון

מה הכי חשוב בכתיבת פרק המבוא לסמינריון?

הדברים הכי חשובים בכתיבת מבוא בעבודת הסמינריון הם בהירות, תמציתיות ונגיעה בלב העניין באופן אובייקטיבי – נושא המחקר, שאלת המחקר לסמינריון והסיבה בגללה בחרתם דווקא בשאלה זו, וכן שיטת המחקר בה השתמשתם.

אני ממליץ לכתוב את פרק המבוא בנימה מעט אישית, כי בסופו של דבר זה "פרי הבטן" שלכם, אך חשוב להשתמש בשפה נקייה. למרות שהמבוא הוא הדף הראשון בעבודה אחרי שער ותוכן עניינים, מקובל לכתוב אותו כמשימה אחרונה – כשיש לכם נקודת מבט מלמעלה.

אפשר לדמות את פרק המבוא לתקציר של ספר טוב – נותן את מסגרת העלילה אך לא עושה ספוילר. חשוב מאוד להתאים את המבוא לעבודת הסמינריון שלכם על פי סוג העבודה הסמינריונית שאתם כותבים ולקחת בחשבון האם מדובר בסמינריון מחקר או בסמינריון עיוני.

במסגרת המבוא כדאי לכלול גם התייחסות לפרק התוצאות של העבודה הסמינריונית – רצוי לתת הסבר תמציתי אודות המחקר שנערך במסגרת העבודה. את התוצאות הסופיות שעלו מן המחקר, נציג במסגרת הפרק המסיים של עבודת הסמינריון: פרק הסיכום והמסקנות.

מבנה המבוא בעבודת סמינריון

  1. הצגת נושא העבודה כולל רקע היסטורי
  2. הצגה של חשיבות העבודה וכיצד המחקר עשוי לתרום
  3. פירוט תמציתי של הפרקים בעבודה (שיטות מחקר, סקירה ספרותית וכו')
  4. מספר הגדרות חשובות שאותן הקורא צריך להכיר לפני שהוא צולל ללב העבודה (כדי שיהיה קל ואינטואיטיבי להבין אתכם)
  5. המטרה לשמה העבודה נכתבה.
  6. זה גם המקום להכניס עוד קצת נימה אישית, ולשתף במטרה אותה אתם שואפים להשיג באמצעות העבודה (חוץ מציון גבוה).

איך מכניסים את כל זה לפרק אחד? אני ממליץ לנסות להגיע למספר מילים שבין 500 עד 1000 מילים.

איך לכתוב פסקת פתיחה?

פסקת הפתיחה בפרק המבוא מציגה את הסוגייה, הנושא או התופעה שבה בחרתם לעסוק, עוד לפני שתציגו את שאלת המחקר.

למעשה, פסקת הפתיחה היא מיני סקירה-ספרותית, ויכולה להציג נתונים היסטוריים ואף סטטיסטיים כרקע. כדי שתוכלו לכתוב פסקת פתיחה טובה, אני ממליץ להעמיק ככל שניתן בתחום אותו אתם חוקרים.

הצגת חשיבות המחקר במסגרת המבוא

עבודת סמינריון היא עבודת מחקר, ובפרק המבוא תצטרכו לפרט אודות נושא המחקר שעשיתם ובמה הוא תורם לעולם.

כמובן שלא מצפים מכם לערוך מחקר בסדר גודל בינלאומי ולמצוא פתרון למצוקת האנושות, אך בכל זאת – המחקר שלכם צריך לחדש דבר מה בעולם, ורצוי שזה יהיה חידוש רלוונטי.

אני ממליץ להציג את הבעיה שמצריכה פתרון באופן שמי שלוקח לידיו את העובדה יבין שיש כאן משהו גדול ומעניין שגם שווה לחקור וגם שווה לקרוא.

כמו במקרה של סיכום מאמר אקדמי, גם הצגת חשיבותו של המחקר שלכם בפסקה אחת במסגרת פרק המבוא מהווה מיומנות קריטית בתהליך הכתיבה של עבודה סמינריונית.

הצגת שאלת המחקר

שאלת המחקר היא הרזולוציה הקטנה ביותר אליה נגיע בפרק המבוא, אחרי שנציג את נושא המחקר והמטרה שלו. שאלת המחקר צריכה להיות תמציתית מאוד.

דוגמה לשאלת מחקר: האם יש קשר בין חברות בתנועת נוער לבין הצלחה בבחינות הבגרות? אם יש מספר שאלות שאתם חוקרים, אני ממליץ להציג את השאלה המרכזית בפרק המבוא, ובמהלך כתיבת סקירת ספרות להרחיב אודות השאלות הנוספות.

הצגת מבנה הסמינריון בפרק הפתיחה

פרק המבוא הוא המקום להציג לקורא על מה שצפוי לו בפרקים הבאים. לא מדובר בצלילה מעמיקה מדי, אך כן רצוי לסקור את נושאי הפרקים ולפרט בקצרה, ממש במספר מילים, על כל אחד מהם.

לדוגמה: "פרק שיטות מחקר אפרט אודות הכלים המחקריים בהם השתמשתי כדי לאסוף ממצאים ולענות על שאלת המחקר".

ביטוי זווית אישית

אמנם עבודה אקדמית צריכה להיכתב בשפה גבוהה ועל פי הכללים, אך את פרק המבוא כדאי לכתוב בשפה מעט יותר אישית ובגובה העיניים, כדי שאנשים יוכלו להתחבר גם דרך הרגש ולהאמין ששקדנו על העבודה כדי להביא משהו חדש לעולם.

יתרה מכך, את נושא העבודה אנחנו בוחרים, בדרך כלל, כי יש לנו בו עניין מיוחד. אני יודע שיש אנשים שחוקרים נושאים שקרובים מאוד לליבם. בהצגת נושא העבודה יש מקום לספר בכמה משפטים למה בחרתם לחקור דווקא את הנושא הזה. פרק שבו תבוא לידי יבטוי הזווית האישית של הכותב הינו פרק הדיון בעבודה סמינריונית.

כתיבת פרק מבוא לעבודת סמינריון
כתיבת פרק מבוא לעבודת סמינריון

 5 טיפים מנצחים לכתיבת פרק המבוא

להלן 5 טיפים חשובים שיעזרו לכם לפתוח את הסמינריון שלכם במבוא הכי טוב שאתם מסוגלים לכתוב

1. לכתוב את פרק המבוא בסוף

פרק המבוא הוא אמנם הפרק הראשון בעבודה, אך אני ממליץ לכתוב אותו בסוף, כשיש לכם תמונה שלמה ומלאה על כל התהליך שעברתם. כדאי לזכור שעבודה סמינריונית נכתבת על פני תקופה ארוכה, ולעיתים דברים משתנים תוך כדי התהליך. הרבה פחות נחמד למצוא את עצמכם כותבים את פרק המבוא מחדש פעם אחר פעם.

2.כתיבה מעוררת סקרנות בפרק המבוא

פרק המבוא מדלג בין כמה תחומים – על הנושא, על הסיבה שבחרתם בו, על ראשי הפרקים לסמינריון שצפויים בהמשך ועוד. על פניו כל חלק עומד בפני עצמו, ולכן חשוב לקשור ביניהם בצורה מרתקת כדי שיהיו יחידה אחת, ולדלג בין הפרקים באופן הרמוני וחלק.

3. תנו לחברים לקרוא את פרק המבוא שלכם

כדי לדעת האם פרק המבוא שכתבתם הוא טוב, אני מציע לתת לאנשים לקרוא אותו מבלי שהם יודעים שום דבר על העבודה שכתבתם. אם לאחר הקריאה הם יצליחו להבין על מה העבודה ולמה היא חשובה כל כך, הצלחתם.

4. תענו לעצמכם על שאלות

איך כותבים מבוא לעבודה בצורה נכונה? כתיבת המבוא היא משימה מאתגרת דווקא בגלל שהיא מציגה את העבודה במסגרת של עמוד אחד. כדי לעזור לעצמכם לכתוב את המבוא בצורה מדויקת ככל הניתן, אני מציע שתכתבו לעצמכם שאלות – ותענו עליהן. לדוגמה, על מה העבודה מדברת, מה אתם מתכוונים לעשות בה ולמה הזמן שאתם משקיעים בה הוא מוצדק לדעתכם.

5. לתת מגע אישי ולהסביר מדוע המחקר שלכם חשוב

אם אתם רוצים שאנשים יקראו את העבודה שלכם, הם צריכים לדעת למה כדאי להם להשקיע מזמנם. מה אתם באים לחדש? למה זה כל כך? אל תהיו רגשנים מדי אבל גם אל תתקמצנו על המגע האישי.

5 טעויות נפוצות בכתיבת מבוא לסמינריון

להלן 5 דברים מרכזיים שכדאי להמנע מהם כאשר אתם ניגשים לכתוב את הפרק הפותח של הסמינריון שלכם:

1. לא עושים הגהה

הגהה לעבודת סמינריון, ובתוכה כמובן פרק המבוא, היא לא בגדר המלצה אלא ממש חובה.

טעויות כתיב, שגיאות הקלדה, סימני פיסוק חסרים – כל אלה יכולים לגרום להורדה בניקוד, מלבד זה שהם עלולים לגרום לקורא להבין אחרת את מה שכתבתם.

אם אתם לא יכולים לעשות הגהה לעצמכם, אני ממליץ להסתייע באיש מקצוע. זה מספיק חשוב.

2. כותבים את פרק המבוא בשפה שאינה גבוהה

כשאני ממליץ לכתוב את פרק המבוא עם זווית אישית, זה לא אומר שהכתיבה צריכה להיות ברמה של דיבור יום-יומי.

טעות נפוצה היא לרדת במשלב באופן משמעותי, עד כדי שלא ניתן לזהות שמדובר בעבודת הסמינריון שלכם.

3. מאריכים יתר על המידה

אורכו של פרק המבוא צריך להיות בערך עמוד אחד – עם נטייה לפה או לשם, ובצורה שיהיה לכם קל יותר למדוד – 500 עד 1000 מילים.

כתיבה של פרק מבוא ארוך מדי קורית כשלא יודעים את מלאכת התמצות. יכול להיות שתצטרכו לכתוב את פרק המבוא מספר פעמים עד שתגיעו לגרסה המדויקת.

4. כותבים את ממצאי המחקר

פרק המבוא צריך לתת טעימה, אך ממש לא לגלות את השורה התחתונה של המחקר. אני ממליץ להימנע מהרחבת יתר ולהיזהר שלא לגלוש אל מעבר לשאלת המחקר.

5. משתמשים בציטוטים ומקורות

רגע לפני סיום העבודה באופן סופי, הגעתם לכתיבה של פרק המבוא. השתמשתם במקורות, הקפדתם על כללי הציטוט, אבל מכל אלה אתם צריכים לשכוח בפרק המבוא.

פרק המבוא צריך להיכתב בשפה שלכם ובאופן ישיר, ללא ציטוטים וללא מקורות.

איך RESCUE תסייע לך עם המבוא?

מה יותר מורכב לדעתכם, לכתוב סיפור באורך עשרה עמודים או לכתוב את אותו הסיפור בחצי עמוד? ככל שתתמצתו ותצמצמו במילים, כך תגלו שהמשימה הופכת להיות מורכבת יותר ומצריכה מכם ריכוז ומחשבה נקייה.

כדי שתוכלו להוציא את המחט מתוך השחת, פנו אל שירותי הסיוע של רסקיו במהלך כתיבת פרק המבוא, בפרט אם אתם אנשים שקשה להם להתרכז או להיכנס למוד רגוע.

סיכום

לסיכום, פרק המבוא בעבודה שלכם הוא מפת דרכים – גם עבורכם וגם עבור מי שיקרא את העבודה. תכננו את פרק המבוא ברמת נקודות התייחסות ותזינו לתוכן מידע גולמי.

כשתסיימו את כל פרקי העבודה, תוכלו לכתוב את פרק המבוא באופן שלם יותר, כשיש לכם אמירה ועומק. ואל תשכחו – פרק המבוא צריך להיות קליל יחסית משאר פרקי העבודה, אך עדיין ברמה שמכבדת את המוסד האקדמי.

כתיבת פרק מבוא – שאלות ותשובות:

1. מה כולל פרק מבוא בעבודה סמינריונית?

פרק המבוא כולל, על פי רוב, את הצגת נושא העבודה כולל מידע שנותן רקע על התופעה כמעין סקירה ספרותית קצרה מאוד, הצדקה לנכונות העבודה ומה היא שואפת לחדש, פירוט תמציתי של פרקי העבודה ומטרת העבודה שכוללת את שאלת המחקר.

2. על מה חשוב לשים דגש במסגרת כתיבת מבוא לסמינריון?

שלושה דברים שמומלץ לשים עליהם דגש במסגרת כתיבה של מבוא לסמינריון הם כתיבה תמציתית אך מקיפה, שפה מכובדת שנותנת זווית אישית ומקום לרגש, ויצירה של סקרנות ועניין להמשך – על ידי הצגת הנושא, הבעיה ושאלת המחקר באופן שמבהיר את החשיבות של העבודה.

3. האם פרק המבוא צריך להכיל התייחסות למאמרים אקדמיים?

פרק המבוא הוא ככל הנראה הפרק היחיד בעבודה שלכם שבו אתם לא מתבקשים להתייחס למאמרים אקדמיים, כי זה פרק שהוא כל כולו אתם והעבודה שלכם. במילים אחרות – אתם המקור. למרות זאת, חשוב לשמור על רמת כתיבה גבוהה.

מבוא לעבודה סמינריונית - סיכום בכותרות

רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן