איך כותבים דיון

מתקשים בכתיבת דיון בעבודה סמינריונית? רסקיו תדריך אתכם בכל שלבי התהליך

מה זה פרק דיון ומסקנות

פרק הדיון והמסקנות מסמל במידה רבה את סוף העבודה. אליו אתם מגיעים לאחר שעשיתם כבר את רוב העבודה, ולכאורה הוא פרק קל להכנה המסכם את הכל. אך האמת שזהו אינו תיאור מדויק של המצב. בפועל, חשוב לדעת איך כותבים דיון בעבודה סמינריונית מאחר וכתיבת פרק זה עשויה להיות מאתגרת לא פחות מחלקים אחרים בעבודה.

פרק דיון ומסקנות הוא המשך ישיר של התוכן התיאורטי והמחקרי שהוצג במהלך כתיבת עבודה סמינריונית. מטרתו של פרק זה היא לסכם את כל הרעיונות המרכזיים של המחקר. אך פרק דיון ומסקנות הוא אינו רק סיכום טכני של עבודת המחקר שנעשתה, בשביל זה יש פרק סיכום. זהו פרק שנותן ערך אמתי לכל עבודת המחקר וכל מה שמופיע במסגרת ראשי הפרקים של הסמינריון.

מטרתו של פרק הדיון

פרק דיון ומסקנות צריך להציג את המסקנות ולדון בהן, ובעצם לענות על כל שאלת המחקר. כך שבהחלט נדרשת כאן מחשבה רבה, יכולת אנליטית והכל יחדיו עם היכולת להתנסח בבהירות ולהסביר את נקודת המבט שלכם בצורה מנומקת. זהו לא סיכום של חומר אקדמי, אלא התרומה האישית שלכם לנושא הנחקר.

ומעל הכל, הדובדבן שבקצפת, הוא להציג את הערך של המחקר לאקדמיה. כלומר מהן השלכותיו המחקריות וכיצד המחקר שערכתם יכול לתרום. בגדול אפשר להגיד כי פרק דיון ומסקנות צריך לענות על שאלת המחקר ומטרות המחקר כפי שהן הוצגו בפרק המבוא ולאורך כל ראשי הפרקים של העבודה.

כתיבת פרק דיון ומסקנות בעבודה סמינריונית
כתיבת פרק דיון ומסקנות בעבודה סמינריונית

מה חשוב לכלול בפרק דיון בסמינריון?

איננו רוצים לצאת בהצהרות דרמטיות בסגנון ”זה הפרק הכי חשוב“, הרי כל פרק הוא בעל חשיבות בפני עצמה; והכל יחדיו הוא חלק מתוך השלם. אבל כן, ישנה תשומת לב גדולה יותר לפרק הדיון מכיוון שהוא קושר הכל יחדיו.

פרק הדיון הוא אינו פרק הסיכום, אך זהו בהחלט הפרק המסכם מבחינת משמעות העבודה. עליכם לבנות אותה בצורה ברורה ומסודרת. בתחילת הפרק יש לכתוב במה המחקר שלכם עוסק, מה רציתם לבדוק ומהי שאלת המחקר שלכם.

הנחות יסוד, מול מסקנות בפועל

יתכן כי ציפיתם לתוצאות מסוימות, ודווקא הצלחתם להוכיח כי הנחות היסוד שלכם היו מוטעות. ולכן חשוב גם לכתוב מה ציפיתם לגלות, ומה גיליתם בפועל. אלו הם בדיוק הדברים שהופכים את המחקר למעניין.

שלבו גם חלקים מתוך הסקירה הספרותית שלכם, אך בצורה קצרה ועניינית כאשר זה רלוונטי. באופן כללי אנו יכולים להגיד כי הפרק חוזר ומסכם חלק מהדברים שנכתבו בגוף העבודה, אך חשוב לעשות זאת בצורה תמציתית – הן אם מדובר בסמינריון אמפירי והן אם מדובר בסמינריון עיוני.

נקודות חשובות בכתיבת דיון

לגבי הדיון בתוצאות, זכרו לערוך השוואה בין המסקנות שלכם לבין מחקרים אחרים שנעשו בתחום.
לסיכום, הקפידו לכלול את הדברים הבאים:

  • במה עסקה עבודת המחקר.
  • מה הייתה שאלת המחקר.
  • שיטת המחקר ופרק התוצאות.
  • הציפיות שלכם אל מול המסקנות בפועל.
  • דיון בתוצאות.

מה מבדיל את פרק הדיון מפרק הסיכום?

למרות כי לעתים מקובל להכניס הכל תחת פרק אחד, בעצם יש לנו חלוקה תלת נושאית הכוללת סיכום, מסקנות ודיון. סטודנטים רבים מרגישים קצת מבולבלים מכיוון שפרק דיון ומסקנות הוא פרק המסכם את העבודה, ולכן נשאלת השאלה מדוע צריך פרק סיכום, או מה ההבדל בין פרק הדיון לפרק הסיכום.

ובכן, תכליתו של פרק הסיכום היא לסכם את העובדות ”היבשות“ של העבודה. בפרק זה תסכמו את מטרת המחקר, שאלת המחקר והשערות המחקר, שיטת המחקר והתוצאות הסופיות. אולי יותר קל להגדיר את פרק הסיכום כאשר אומרים מה הוא לא. פרק הסיכום לא נועד לפתח דיון על המסקנות שלכם מהמחקר. הוא נועד להכין את הקרקע לדיון והמסקנות.

תהליך כתיבת פרק דיון בעבודת סמינריון

זה טבעי להרגיש קצת מבולבלים כאשר כותבים את פרק הדיון והמסקנות, אבל אל תתנו יותר מידי מקום לפחד. התחילו ממה שקל לעשות וזה לכתוב את הסיכום עצמו. הסיכום הוא קל מכיוון שאין בו שום דבר חדש, אלא רק תמצות הרעיונות המרכזיים של העבודה.

נכון, זה לא דבר שתוכלו לעשות בחמש דקות, ויש בזה קושי. אבל אם הגעתם עד לשלב זה, בוודאי תוכלו להתמודד עם כתיבת הסיכום. יתכן כי עבדתם על העבודה הסמינריונית במשך שבועות ואפילו חודשים, והיתרון הוא שתוכלו לרענן את הכל בראש. כתיבת סיכום קצר תכניס אתכם מייד לעניינים ותכין אתכם לקראת האתגר האמתי של כתיבת הדיון והמסקנות.
מסיכום כללי, אל הדיון והמסקנות

לאחר שהצגתם את הסיכום הכללי, תוכלו להתחיל לפתח דיון במסקנות של המחקר. המסקנות נובעות באופן ישיר מתוך העבודה שלכם. הן יכולות להציע תובנות משמעותיות, הטלת ספקות בהנחות מקובלות שהיו עד עכשיו וכו‘. כלומר זהו ממש הערך המחקרי שאתם מביאים לעבודה. ואתם יכולים להוסיף גם כיוונים נוספים למחקרים עתידיים.

עוד דבר שחשוב לשלב כאן זה השוואה בין מסקנות המחקר שלכם, לבין מחקרים אחרים שמצאתם בספרות. הרשו לעצמכם להיות ביקורתיים, גם כלפי המחקר שלכם וגם כלפי מחקרים אחרים. חפשו את הדומה והשונה, ונסו להבין למה.

בשורה התחתונה יתכן כי המחקר שלכם יחזק תאוריות מקובלות, יוסיף על תאוריות מקובלות או אפילו יסתור או לפחות יוסיף סייגים למקרים קודמים. כמובן שהכול צריך להיתמך על ידי תוצאות המחקר שלכם ולא שום ספקולציות שאינן מבוססות.

הבעה של זווית אישית

העולם האקדמי אינו מסתפק בסיכום חומר, כאן מותר ורצוי להטיל ספק בידע הקיים. וזהו מקור החשיבות של הזווית האישית בפרק הדיון.

כמובן שבעולם האקדמי אין מקום לדעות לא מבוססות, ולכם הזווית האישית שלכם צריכה להיות מבוססת על המסקנות המחקריות. אך לא מספיק להציג נתונים יבשים, כמו למשל מדגמים סטטיסטיים. חשוב גם לנתח ולהבין את משמעותם, ואף לנסות להסביר את הדינמיקה מאחוריהם. וזהו בהחלט המקום שבו אתם מציגים את הזווית האישית שלכם.

בהתאם לתחום שאתם חוקרים, כך תוכלו להציג את הזווית האישית המתאימה. למשל אולי מדובר בעבודה סמינריונית בכלכלה המטילה ספק בהצלחה של מדיניות כלכלית מסוימת, ובוחנת את מטרות המדיניות מול התוצאות שהושגו בפועל. ואולי אתם סטודנטים לרפואה, המטילים ספק ביעילות של טיפול מסוים.

איך כותבים דיון בעבודה סמינריונית
איך כותבים דיון בעבודה סמינריונית

5 טיפים חשובים לכתיבת פרק הדיון

להלן 5 טיפים חשובים שיסייעו לכם בכתיבת דיון מוצלח:

1. הבדילו בין פרק המבוא לפרק הדיון והמסקנות

פרק הדיון והמסקנות מוגדר כפרק הבוחן את המסקנות של המחקר, והוא צריך להיות מענה ישיר לפרק המבוא. כלומר כאן צריכות להיות התשובות לשאלת המחקר והשערות המחקר. לכן לאחר שסיימתם לכתוב את פרק הדיון, כדאי לקרוא שוב את פרק המבוא ולבחון האם באמת מתקיים הקשר הזה.

אתם רוצים לראות כי באמת פרק המבוא עונה על כל השאלות והנקודות שהוזכרו בפרק המבוא. נסו לדמיין כי גוף העבודה אינו קיים, ועל המרצה להבין את הנושא כולו רק מתוך המבוא, הסיכום, הדיון והמסקנות. אם הכל נראה עקבי, הצלחתם במשימה.

2. חישבו על הפרק כיחידה עצמאית

דומה מאוד למה שכבר אמרנו בטיפ הקודם, אך הפעם יותר ממוקד. חישבו על פרק הדיון והמסקנות כיחידה עצמאית המסבירה את כל המחקר, גם מבלי צורך לקרוא את המחקר.

3. שקיפות וביקורתיות

יתכן כי המחקר שלכם לוקה בחסר, וזה לא אומר שלא עשיתם את המחקר טוב. יתכן כי ישנם משתנים נוספים שצריך לחקור, ואתם בהחלט יכולים לכתוב על הצורך במחקרים נוספים. אל תנסו לטשטש זאת ולא להזכיר, המרצים מייד ישימו לב לבעייתיות והם יחשבו שאינכם מודעים לכך (וזה לרעתכם).

לכן שקיפות וביקורת עצמית היא חשובה. זכרו כי המטרה שלכם היא לא להוכיח את השערת המחקר בכל מחיר. לעבודת המחקר שלכם יש ערך (וציון גבוה) גם אם הנתונים הראו כי המציאות שונה ממה שחשבתם.

4. מסקנות המחקר צריכות להיות ברורות

כתיבבת מסקנות היא לא סתם כתיבת מלל, יש צורך לכתוב מסקנות ברורות ולא משהו מופשט. מסקנת מחקר טובה היא מסקנה שניתן לבחון אותה ולהטיל בה ספק במחקרים עתידיים.

5. כתיבה תמציתית ורלוונטית

הסיכום, הדיון והמסקנות צריכים להיות תמציתיים. זה קצת מאתגר מכיוון שהכול צריך להיות רלוונטי ומתומצת. אתם צפויים לחזור על דברים שהוזכרו בגוף העבודה, אבל בצורה מתומצתת ותוך כדי הקפדה על רלוונטיות. היו זהירים שלא לקטוע דברים בצורה הפוגעת בתוכנם ו/או משנה את משמעות הדברים שצוטטו.

לסיכום

כתיבת פרק הדיון והמסקנות היא לא עוד אחד מהשלבים של העבודה, אלא ממש אבן הראשה שמחברת הכל יחדיו. ולכן יש לתכנן אותו היטב ולשמור על הכללים. עליכם ליצור פרק הנותן מענה לשאלת המחקר וההשערות של פרק המבוא, בצורה קלה להבנה גם ללא קריאת כל העבודה.

לצורך הכנת פרק דיון ומסקנות נדרשת הבנה עמוקה של הנושא, והיכולת להסיק תובנות בעלות ערך המשלבות גם ביקורתיות כלפי המחקר שלכם וכלפי מחקרים אחרים. והכל יחדיו עם יכולת ניסוח והתבטאות טובה בשפה גבוהה ועשירה.

איך כותבים דיון - סיכום בכותרות

רסקיו סיוע אקדמי
רסקיו סיוע אקדמי

צוות רסקיו מתמחה בסיוע לסטודנטים בכתיבה ובהכנת עבודות במגוון תחומים, בדגש על כתיבה מקורית ואיכותית, מחירים משתלמים, ליווי אישי וצמוד והדרכה מקיפה על העבודה.

לשיתוף המאמר:
מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי:

צריכים סיוע
בכתיבת עבודה?

השאירו כאן מספר טלפון ונדאג לחזור אליכם בהקדם:

Call Now Button דילוג לתוכן