3 סוגי עבודות סמינריוניות – רקע כללי
כולכם, ללא יוצא מן הכלל, תפגשו בהן (ויותר מפעם אחת) במהלך הלימודים האקדמיים: עבודות הסמינר! במרבית המקרים, סוגי עבודות אקדמיות שתצטרכו לכתוב לא יהיה נתון לבחירתכם, אלא שהוא יקבע ע"י המרצה בהתאם לפקולטה, לקורס ולמיומנויות לפיהן הוא רוצה להעריך אתכם. במצבים של חוסר וודאות מסוג זה, הופכים שירותי כתיבת עבודות אקדמיות בתשלום לחיוניים במיוחד.
כל סוגי עבודות אקדמיות – סמינריון כמותי, סמינריון איכותני או סמינריון עיוני, ישנם מאפיינים ספציפיים. לפני שיוצאים לדרך עם תהליך הכתיבה של עבודות אקדמיות ועם עבודת מחקר, מומלץ להכיר לעומק סוגים שונים של עבודות אקדמיות. זאת, לצד האתגרים הייחודיים להם. למרות ההבדלים בין עבודות אקדמיות שונות (וישנם הבדלים!), הן חולקות לפחות דבר אחד במשותף: בכל העבודות נדרשת הקפדה על כללי כתיבה אקדמית. הושיטו את ידכם, לחצו יד והכירו: אלו הם 3 סוגי עבודות אקדמיות נפוצים.
כל סוג עבודת מחקר או עבודה סמינריונית אמפירית מתאפיין בדגשים וכללים היחודיים לו ולכן כל אחת מכן מצריכה כותבים בעלי התמחויות מעט שונות. כמובן שכותב עבודות אקדמיות אולטימטיבי יידע להתמודד עם כל סוגי העבודות הללו, אבל לא נפיל עליכם הכול בבת אחת בשלב הזה : )
סוגי עבודה אקדמית – מה הם המאפיינים של כתיבת עבודת מחקר
סמינריון איכותני
כאשר מדובר על כתיבת עבודה סמינריונית כמו עבודת מחקר איכותנית, השאיפה לרוב היא לנסות ולהבין את עולמם הפנימי של אנשים וקבוצות מסוימות – התנהגויות, דפוסים, אמונות, תפישת חוויות והרגלים. שאלת המחקר לדוגמא: האם שימוש באפליקציית הטיק-טוק מעצים את הביטחון העצמי של בני הנוער? שיטת מחקר באמצעותה ניתן יהיה להשיב על השאלה, היא באמצעות מפגש ישיר של החוקר (הסטודנט), עם בני נוער הנמנים בקבוצה הרלוונטית. המפגש יכול להתבסס על תצפיות, חוות דעת, שיתוף אישי, תיאורי חוויה וכן – גם על ראיונות אחד על אחד.
כתיבת פרק הממצאים של עבודת מחקר מסוג סמינריון איכותני, מצריך יכולת ניתוח טקסטואלית גבוהה וכן יכולת אנליטית הבאה לידי ביטוי בזיהוי מגמות חבויות בטקסטים כגון ראיונות עומק או טקסטים תקשורתיים. עבודות סמינריון הדורשות מחקר איכותני עשויות להופיע במגוון תחומים כגון: עבודות סמינריון בחינוך, עבודה סמינריונית בתקשורת ועבודה סמינריונית בפסיכולווגיה.
האתגר העיקרי במסגרת עבודות סמינריוניות מסוג זה: שיטת מחקר איכותני נפוצה היא ביצוע ראיונות עומק אישיים. הבעיה היא שיישומה מותנה בהשקעה רבה במשאב יקר מאד – זמן. לדוגמא: בהנחה ותראיינו 20 בני נוער, כאשר לכל ראיון תקצו 45 דקות, יהיה עליכם להקדיש לשלב הראיונות כ-15(!) שעות (מבלי שניתחתם נתונים והסקתם מסקנות).
סמינריון כמותי
אי אפשר לדבר על סוגי העבודות האקדמיות, מבלי לדבר על סמינריון הכמותי. עבודת מחקר זו נשענת ברובה על קריאה, ניתוח והבנה של דו"חות ומחקרים – מתוך מאגרים או כאלו שתיצרו בעצמכם. בשונה מהמחקר האיכותני בו מקדשים את המפגש האישי עם הנשאל (ולוקחים בחשבון את התיאורים, החוויות והרגשות שלו), המחקר הכמותי מתבסס על נתונים "יבשים" מספריים, ולא על האנשים בעצמם.
אם נמשיך בדוגמת שאלת המחקר שהוצגה קודם, איסוף נתונים במסגרת עבודה סמינריונית מסוג זה יכול להתבסס על שאלונים. לדוגמא: 50 נערים ונערות יתבקשו להשיב על שאלות סגורות (אמריקאיות), דרכן ישאף החוקר לאסוף נתונים מספריים על חווית המשתמש בטיק טוק (דרג את החוויה מ-1 עד 5), מנעד הרגשות, המוטיבציה להשתמש באפליקציה, תחושת הערך העצמי (1-האפליקציה פוגעת לי בביטחון, 5-האפליקציה העצימה את הביטחון העצמי שלי) וכיוצא בזה.
כתיבת עבודת גמר כמותנית מצריכה קודם כל שליטה בכלים טכניים של איסוף נתונים וביצוע ניתוחים סטטיסטיים מורכבים כגון תוכנת SPSS או תוכנת אקסל. מעבר לשימוש הטכני בתוכנות הסטטיסטיות, נדרש כותב של סמינריון כמותני להכיר את הפעולות הסטטיסטיות הנדרשות לביצוע חישוב סוגים שונים של יחסים בין משתנים מחקריים. פעולות מסוג זה נקראות רגרסיות והן מהוות אתגר לא פשוט, במיוחד לסטודנטים מתחומים שהמרכיב המתמטי הוא לא במוקד העשייה שלהם.
סוגי עבודות אקדמיות במסגרתם מתבצעת כתיבת מטלות אקדמיות וכן כתיבת עבודות סמינריון כמותני הינם למשל: עבודות סמינריון בחשבונאות, עבודות סמינריון בכלכלה, עבודות סמינריון בקרימינולוגיה ועוד.
האתגר העיקרי במחקר זה: ביצוע מחקר כמותני מותנה בהיכרות, הבנה ויישום של כלים סטטיסטיים המספקים מענה עבור שאלת המחקר.
סמינריון עיוני
מבין סוגי עבודות אקדמיות הקיימים, הסמינריון העיוני נחשב בעיני רבים לפשוט ביותר מחקרית. מדוע? משום ששאלת המחקר המוגדרת ע"י הסטודנט, נענית בעיקר ע"י קריאת חומרים אקדמיים קיימים. כלומר, המחקר מתמקד בספרות המחקרית הקיימת (כן, צפויות לכם שעות רבות בספרייה), מבלי שישנה דרישה לאימוץ שיטות מחקר ספציפיות. חשוב להדגיש כי הציפייה היא לבסס את העבודה על המחקרים העדכניים ביותר בתחום – אותם יש לקחת בחשבון כאשר מגבשים רעיונות לשאלת מחקר וכמובן ראשי פרקים לסמינריון.
סמינריון עיוני מורכב למעשה, רובו ככולו, מסקירה של מאמרים תיאורטיים וספרות מחקרית שאותה צריך הסטודנט לאתר במאגרי מידע אקדמיים וללקט אך ורק את המידע הרלוונטי והחשוב ביותר לנושא שבו נכתבות על ידו עבודות סמינריוניות ובהתאם לנוסח שאלת מחקר לעבודה סמינריונית שהוגדרה מראש.
הקושי במסגרת סמינריון עיוני הוא ההתמודדות עם כמויות גדולות מאוד של חומר תיאורטי מורכב והאתגר לשזור יחדיו מאמרים של חוקרים שונים לכדי מארג שלם וקוהרנטי. בניגוד למבנה של עבודות סמינריוניות אמפיריות הכוללות בתוכן מחקר ועל כן ערכה של הסקירה התיאורטית נמוך יותר במסגרת הערכת איכות העבודה, בסמינריון עיוני כתיבת סקירת הספרות מהווה את המרכיב המרכזי בקביעת רמתה של עבודה אקדמית.
על אף שכלל עבודות הסמינריון דורשות התמודדות עם איתור מאמרים אקדמיים ועם הצורך לדעת איך לסכם מאמר אקדמי ברמה גבוהה, ביצוע ניתוח שלו וכתיבה אודותיו, עבודת הסמינריון העיונית דורשת לבצע מיומנות זו ברמה גבוהה יותר מבשאר הסוגים של עבודות אקדמיות. זאת מאחר והיא מעמידה במרכזה את הכתיבה על בסיס מאמרים באופן בלעדי ומצריכה התמודדות עם כמויות גדולות יותר של חומר אקדמי, מאמרים אקדמיים וספרים. הקושי המרכזי בכתיבת עבודות אקדמיות מסוג סמינריון עיוני הינו הסנכרון בין החומרים התיאורטיים השונים, יצירת אינטגרציה ביניהם והגעה אל מסקנות חותכות העולות מתוך סך חומרי הקריאה אשר לאורם נבנתה עבודת הסמינריון לצורך מענה על שאלת המחקר.
תחומים אשר בהם נכתבים לרוב עבודות סמינריון עיוני הינם: עבודות סמינריון במשפטים, עבודות סמינריון בקולנוע ועוד.
האתגר העיקרי במחקר זה: סמינר עיוני נשען ברובו על קריאת חומרים אקדמיים וסיכומם, הצלבה בין מקורות שונים, הבחנה בין עיקר לטפל והסקת מסקנות. מאחר ואין שימוש בשיטת מחקר "קלאסית", תהליך המחקר עלול להיות מעט משעמם, חד גוני ולעתים אף שוחק.
בנוסף, כתיבת מבוא לעבודה סמינריונית עיונית עשוי להיות מאתגר מאחר והוא מכיל תיאור ארוך של הסקירה התיאורטית שנעשתה במסגרת העבודה ועלול להעמיס על פרק המבוא יתר על המידה. תצטרכו ללמוד איך לתמצת את הסקירה לכמה פסקאות בודדות.
זקוקים להמלצות על כותבי עבודות סמינריוניות? רוצים לדעת כמה עולה כתיבת הצעת מחקר? לפרטים נוספים אודות עבודות סמינריוניות בתשלום וייעוץ אקדמי אודות עבודות הגשה בתשלום, אל תהססו לפנות – 058-6323931